Fájdalomvásárlás
Hogyan
károsítja az online tevékenységünk mentális egészségünket
Az online jelenlét nagyon
vonzó tud lenni, engedi, hogy megalkossuk önmagunk legjobb verzióját, de képes
kihozni lényünk legdurvább oldalátt is. A social media az utóbbi időben egy
igazi, önbecsülésünket felfaló szörnyeteggé vált… persze, csak akkor, ha
megengedjük neki.
Mit is jelent a
fájdalomvásárlás?
Képzeljük el, hogy mi történik ma, ha valakit
megcsal a párja? Láttunk már ilyet…Kb.20 éve még hosszasan zokogtunk, bosszút
esküdtünk, szidtuk a nálunk sokkal rondább harmadik felet, aztán szép lassan elmúlt
valahogy. Ma, ahelyett, hogy igyekeznénk elfeledni, túllépni rajta,
kényszeresen kattingatunk, kutatunk a másik fél után, figyeljük, hogy mikor
elérhető és akkor vajon mit csinál, milyen tartalmakat oszt meg?Egyrészt így
próbáljuk megérteni, hogy mi történt velünk és miért, másrészt továbbra is
életünk részeként tartanai azt az embert, aki már nem kér többé belőlünk.
Az elhagyott partnerek
ilyenkor digitális önostorozásnak teszi ki magukat, lehetőleg minél több
felületen, miközben az exük és a harmadik fél megszállottjává válnak. Egy idő
után eljutnak arra a pontra, hogy szükségük lesz ezekre a romboló, negatív
érzésekre, mert ha fáj is, de legalább történik valami. Egy újonnan felfedezett
fotó, egy új bejegyzés mind ezer és tízezer értelmet kap és mind rettenetesen
fáj, de ez is jobb a torokszorító semminél. Ezt a jelenséget nevezik
fájdalomvásárlásnak..
És az interneten minden
ott van előttünk. A saját életünk bejegyzések és képek formájában, a kettőnk kapcsolatáé
és ott van az ex életének új fejezete, ahol már nem minket ölel a fotó kedvéért
spontán. Egészen addig nézegetjük, amíg le nem tilt, vagy mi őt, hogy aztán
sírva kérjük a feloldást.
És válaszként elkezdjük
megszerkeszteni saját nyilvános létezésünket és bizonygatjuk, hogy boldogok, sikeresek vagyunk
és csodásan halad tovább az életünk,stb. Titokban reménykedünk persze, hogy ez
vissza fogja hozni szerelmünket és percenként nézzük, vajon lájkolta -e új
képünket, amin ’csakazéris’ csízzel mosolygunk. És vajon érti-e az új
bejegyzésünket, hogy az csakis neki szól???
Nehéz megmondani, statisztikailag, hogy az
online populációt megfertőzött kényszerbetegség hány százaléka férfi és hány a
nő, de talán nem is lényeges. A lényeg, hogy képesek vagyunk-e jó döntést hozni
és visszautasítani: fájdalomból egyre többet és többet venni, csak azért, hogy
történjen velünk valami…akármi. Ha valami rossz üzlet, akkor ez az.
A cikk eredeti
változatát, itt olvashatjátok:
https://screenlifer.com/en/trends/pain-shopping-how-our-online-activity-hurts-mental-health/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése